Сьогодні ми часто пов’язуємо піст з прийняттям тієї чи іншої їжі, із заборонами, правилами та приписами. Для багатьох піст став певним випробуванням свого фізичного і морального здоров’я. Ми багато чуємо і говоримо про піст, але найчастіше ми не дотримуємося посту в його правдивому розумінні. Щоб зрозуміти, що таке піст, ми зробимо невеличкий екскурс в історію і подивимося, що відбувалося в перші століття християнства.

Парамент фіолетового кольору з зображенням Пасхального Агнця.
Таким прикрашають алтар під час Великого Посту.

Дотримуватися посту християни почали через двісті років після Різдва Христового. Піст тривав сорок годин – з другої половини дня Страсної п’ятниці до раннього пасхального ранку. Трохи пізніше християни постилися сім днів перед святом Воскресіння Господа Ісуса Христа – Страсний тиждень. Потім піст став тривати сорок днів як спогад про сорок днів, які Ісус провів у пустелі. Він складався з шести тижнів по шість днів, від Попільної середи до середи Страсного тижня, і чотирьох днів, що передують святу Пасхи. Метою поста було усвідомлення страждань і смерті Господа Ісуса Христа під час підготовки до свята Його Воскресіння. Людина в цей час повинна була задуматися про себе і про своє християнське життя. Великий піст, таким чином, був часом примирення з Богом і людьми, часом вибачення і добрих справ.

Святе Письмо у своїй старозавітній частини говорить про піст як про необхідну дію, що супроводжує покаяння людини. Людина, каючись у своїх гріхах, починає поститися і просити Бога про прощення. В іншому випадку піст пов’язаний з трауром за померлим родичем. Всі близькі постилися і перебували в молитві і спогаді про нього. Третій мотив: пост перед прийняттям важливого, відповідального рішення в житті. Людина на час відмовлялася від звичайного плину життя для особливих відносин з Богом і роздумів про Його Слово.

Всі три значення ми знаходимо і в Великому пості.

– Він є часом усвідомлення власної гріховності і часом каяття.

– Він є часом спогадів про страждання і смерть Христа.

– Він покликаний готувати кожного з нас до зміни свого життя.

Пастор Олександр Гросс

Пост дає можливість задуматися про те, як ми живемо, і що нам може дати тисніше спілкування з Богом. Як бачите, я практично не говорю про їжу. Людина може відмовлятися від неї заради випробування себе, заради перевірки самого себе, своєї віри і сили. Але головне – духовність людини. Все тілесне може або сприяти духовному, або руйнувати його.

У книзі пророка Ісаї є слова Бога, сказані Ним Своєму народові. Вони відносяться і до нас:

”  Бо в дні вашого посту ви знаходите ваші бажання і всіх, які поруч вас, ви колете! Якщо на суди і бійки постите і б’єте бідного кулаками, навіщо для Мене постите, щоб сьогодні Я прислухався до звуку вашого голосіння?”(Іс 58: 3-4).

Господь звертає нашу увагу на те, що людина виконує волю інших людей. А ті з нас, хто дотримуються посту, споживаючи пісну їжу, несхвально ставляться до оточуючих, які не дотримуються таких встановлень. Слова Господа справедливі: ми не постимо так, щоб голос наш був почутий на висоті.

Євангеліст Матвій наводить слова Ісуса Христа, які ще раз підтверджують не зовнішню сторону поста, не тілесні вправи, а внутрішній стан (Мф 6: 16-18). Ти повинен стати тим, хто поститься перед Богом, а не перед людьми. “намасти голову свою і вмий обличчя своє”, –  говорить Він, і ці слова зовсім не означають зневіру і озлобленість під тиском випробувань.

Пророк Ісая пише про справжній піст наступне: ” Ні, не такий піст Я вибрав! — говорить Господь. Але звільни всякі кайдани неправедності, розв’яжи вузол насильних угод, відішли побитих на свободу і порви всяку неправедну розписку. Розділи з голодним свій хліб, а бідних, які без даху, введи у свій дім. Якщо побачиш нагого, зодягни, і не погордуй родичем з твого потомства.” (Іс 58: 6). “Звільни всякі кайдани неправедності ” – відкрий всю брехню і неправду, будь чесний перед людьми і Богом, поступай справедливо у всьому. Сповідай свій гріх Господу, і Він звільнить тебе. “Розв’яжи вузол насильних угод ” – перевір себе. Чи впевнений ти в своїй свободі, яку знайшов в Ісусі Христі? Або, може бути, твоє життя сповнене ідолів, які час від часу затуляють собою Бога? Перевір себе. Чи вільний ти?

” віра без діл – мертва” – пише Яків, і це твердження справедливе. Господь закликає творити добро. Але нехай ваші справи віри будуть не показними, а щирими, від серця. Робіть, як для Бога, бо що ви ” зробивши це одному з моїх найменших братів, ви зробили мені.» (Мт 25:40).

Так описує Господь пост, який подобається Йому. І Він обіцяє за такий пост багато благословень:

“І твій Бог буде завжди з тобою. І наситишся так, як бажає твоя душа, і твої кості погрубішають, і будеш, як напоєний сад, і як джерело, в якому не забракло води.” (Іс 58:11). Амінь.

Пастор Олександр Гросс. “Вісник / Der Bote” 1/2007