Як минула субота, Марія Магдалина, Марія Яковова і Соломія купили пахощів, щоб піти й намастити Його. На світанку першого після суботи дня приходять до гробниці – як зійшло сонце. І говорили між собою: Хто ж відвалить нам камінь від входу в гробницю? Та, пригледівшись, бачать, що камінь відсунений, хоч був дуже великий. Увійшовши до гробниці, побачили зодягненого у все біле юнака, який сидів праворуч, – і жахнулися. А він їм каже: Не жахайтеся; ви шукаєте Ісуса Назарянця, розіп’ятого? Він воскрес – нема Його тут. Ось місце, де були поклали Його. Ідіть же та скажіть Його учням, Петрові, що очікуватиме вас у Галилеї; там Його побачите, – так як сказав вам. Вийшовши, побігли від гробниці, бо їх охопили тремтіння і жах; і нікому нічого не сказали, бо боялися. (Мар.16:1-8)
Христос Воскрес!
У деяких театральних творах Стародавньої Греції та Стародавнього Риму застосовувався прийом під назвою Deus ex machina (Деус екс макіна) – Бог із машини. Коли герої вистави остаточно заплутувалися і опинялися в безвиході, то на сцену виходили боги і вирішували проблему за них. Акторів, які грають богів виводили на сцени за допомогою спеціального механізму, через що така назва і закріпилася.
«Богом з машини» зараз називають низькопробний прийом у літературі та кінематографі, коли автор не може логічно обґрунтувати чому його герої виходять із цієї ситуації переможцями і все, що відбувається, виглядає як випадковість. Щоб цього уникнути, автор повинен протягом усього твору показувати, що ситуація, характер і контекст героїв логічно призводили їх до того рішення, яке їх у результаті врятувало.
Три жінки, Марія Магдалина, Марія Яковова і Соломія і що прийшли рано вранці в неділю, щоб помазати тіло Ісуса пахощами, як це було потрібно за юдейським похоронний обрядом, опинилися у скрутному становищі. Його поклали до печери, а вхід завалили важким каменем. Більшість чоловіків, які їх супроводжували після страти Ісуса, ховалися, бо боялися за своє життя. Стражники, яких поставили охороняти могилу, цілком могли виявитися недружелюбними і відмовити їм у проханні. Зрештою, навіщо їм напружуватися заради якогось месії-невдахи та провінціалок, які йшли за Ним? Але жінки вже пройшли частину шляху і ймовірність, що закінчивши його, вони зустрінуться з проблемою заваленого входу в гробницю буде дуже велика.
Хоча це було не такою великою проблемою, порівняно з усією ситуацією, в якій опинилися учні Ісуса після Його смерті. Вони прийшли до Єрусалиму зі своїми планами та надіями на нове життя. Жінка в ті часи не грала великої ролі у громадському житті і була лише тінню чоловіків у своїй сім’ї. Хоча, наприклад, Марія Яковова, якщо прийняти свідчення традиції, що саме вона – мати апостолів Іоанна та Якова, клопотала перед Ісусом, щоб її діти в Царстві Месії сіли праворуч і лівою рукою нового Царя. Були свої надії у Марії Магдалини та Соломії, про яких ми насправді дуже мало знаємо. Але всі вони були зруйновані в Страсну П’ятницю, коли їхній Учитель був страчений на Хресті. Тепер вони мали пережити гірке розчарування і з ганьбою повернутися до того способу життя, який вони вели до цього. Як їхні проблеми могли бути вирішені?
Коли Марія Магдалина, Марія Яковова, і Соломія підійшли до могили Ісуса, вони побачили відвалений камінь. Напевно, вони відчували з цього приводу радість і полегшення. Не треба напружуватися самим (тим більше що не факт, що навіть утрьох у них вийшло б зрушити камінь), не потрібно наражатися на ризик бути осміяними і приниженими з боку стражників. Камінь відвалений. Значить, можна зайти в печеру і зробити те, заради чого вони сюди прийшли.
Але виникла нова проблема. Тіла Ісуса нема. Замість нього вони бачать хлопця в білому одязі, який їм каже: «Не жахайтеся; ви шукаєте Ісуса Назарянця, розіп’ятого? Він воскрес – нема Його тут. Ось місце, де були поклали Його. Ідіть же та скажіть Його учням, Петрові, що очікуватиме вас у Галилеї; там Його побачите». І, як пише Євангеліст Марк, вони: вийшовши, побігли від гробниці, бо їх охопили тремтіння і жах; і нікому нічого не сказали, бо боялися.
Євангеліст Марк досить скупо, на відміну від інших, описує сцену з порожньою гробницею. В ній дуже мало подробиць, і немає тих чудес, які можна зустріти у Луки, Іоанна і тим більше Матвія, який дуже любив вплітати в розповідь апокаліптичні ноти. Виглядало так, що сцена в гробниці хоч і несподівана, але на перший погляд у ній немає нічого такого, що мало ввести жінок у тремтіння і жах. Чому відсутність тіла і слова парубка про те, що Ісус воскрес і чекає учнів у Галілеї, викликає таку реакцію?
Проблема того, що тіла Ісуса не було в могилі, виявилася дуже серйозною для трьох жінок. І досі вона залишається серйозною для багатьох людей. Недарма ми переживаємо бум фільмів та інших творів про зомбі, а мерці, що ожили, стали невід’ємною частиною сучасної культури. Ми звикли розглядати смерть, як щось остаточне та безповоротне, шлях в один кінець. Повернення «з того світу» – це неприродньо. Сама думка про це викликає тривогу, навіть якщо мова про близьку і рідну людину. Але саме із цим жінкам і довелося зіштовхнутися.
Воскресіння Ісуса, яке разом вирішувало клубок цих проблем, могло б здатися таким раптовим «Богом з машини». Але воно не було чимось раптовим. Бог поступово протягом всієї Священної Історії готував Своїх людей до прийняття ідеї воскресіння. У другому розділі книги Буття створення людини описувалося так: «І створив Бог людину порох з землі, і вдихнув в її лице подих життя, і стала людина душею живою» (Бут.2:7) (Бут.2:7) Бог дає дихання неживому тілу людини, і він стає душею – живою істотою. Еклезіяст описує смерть так: «і порох повернеться до землі, як був, і дух повернеться до Бога, який його дав» (Екл.12:7). Протягом сотень років у юдеїв не було уявлення про життя після смерті, поки поступово через пророків Бог не почав їм відкривати Свій задум: він воскресить у тілі всі вірні Йому і оновить світ, зіпсований через гріхи людини, щоб на ньому запанували любов, мир і справедливість.
Тому для учнів Ісуса віра у воскресіння з мертвих не була чимось новим. Єдине, що справді було несподівано – що Ісус воскрес раніше, ніж відбулося загальне воскресіння. Але він Сам неодноразово про це говорив учням протягом Євангельського оповідання, хоч і натрапляв на стіну нерозуміння. Можливо, тільки побачивши Ісуса воскреслим, вони нарешті зрозуміли, про що були Його слова.
Ісус прийшов вирішити головну проблему людини – смерть. Як у стародавній п’єсі Бог Сам, втілившись у Своєму Сині, виходить на сцену, щоб розрубати той вузол протиріч, у якому заплуталося гріховне людство. Могила порожня, і це викликає жах – закони буття, що здавались непорушними. Але вони порушені тим, хто їх встановив. Христос Воскрес!
Воскресіння Христа передбачає не лише пришестя Бога, а й зміну декорацій. Сам Автор вийде на сцену в кінці п’єси для того, щоб зібрати навколо Себе всіх, хто був Йому вірний весь цей час, дати їм вічне життя та нові ролі на Новій Землі. Як писав апостол Павло, чиє життя було радикально змінене зустріччю з воскреслим у тілі Христом: «Бо треба, щоб це тлінне зодягнулося в нетлінне, і це смертне зодягнулося в безсмертне. Коли ж це тлінне зодягнеться в нетлінність, а смертне зодягнеться в безсмертя, тоді збудеться написане слово: Смерть поглинена перемогою! Де твоя, смерте, перемога? Де твоє, смерте, жало?» (1Кор.15:53-55)
Ми всі з вами прагнемо перемоги над жорстоким ворогом, який уже вісім років тероризує нашу країну і не дає нам жити у світі та спокійно розвиватися, а 24 лютого вирішив остаточно нас поневолити і знищити, як незалежну державу. Сили оборони України: наші Збройні сили, Національна гвардія, Територіальна оборона, поліція успішно борються і захищають наші життя. Держава, працівники підприємств, бізнесмени та волонтери разом із нашими друзями за кордоном забезпечують їм надійний тил та наш добробут. Для мене це свідчення того, що, як казав чарівник Гендальф у книзі «Володар кілець»: «Зло не керує світом безроздільно». Завжди є надія, що боротьба зі злом закінчиться перемогою добра, що життя переможе смерть і руйнування.
Воскресіння Христа – це найбільша з перемог. І вона здобута дорогою ціною. Нехай вона надихає нас твердо сподіватися, що добро має перемогти, і прийдешня перемога України стане ще одним свідченням Божої доброти та милості до нас.
Христос Воскрес!
Олександр Жакун, диякон Громади Святого Павла, м. Одеса