Апостольський Символ віри

Вірую в Бога, Отця Всемогутнього, Творця неба і землі.

І в Ісуса Христа, Сина Його Єдиного, нашого Господа, зачатого від Святого Духа, народженого від Діви Марії; Котрий страждав за Понтія Пілата, був розп’ятий, помер і був похований, зійшов у пекло, третього дня воскрес із мертвих, вознісся на небеса, і сидить праворуч Бога, Отця всемогутнього, звідки Він прийде судити живих і мертвих.

Вірую в Духа Святого; єдину святу Християнську Церкву; в спільноту святих; прощення гріхів; воскресіння тіла та життя вічне. Амінь.

 

Нікейський Символ віри

Вірую в єдиного Бога, Отця Всемогутнього, Творця неба і землі, всього видимого і невидимого.

І (вірую) в єдиного Господа Ісуса Христа, Сина Божого Єдинородного, від Отця родженого перше всіх віків,[Бога від Бога] Світло від Світла, Бога істинного від Бога істинного, родженого, нествореного, єдиносущного з Отцем, через Котрого все сталося. Він для нас, людей, і для нашого спасіння з неба зійшов і тіло прийняв від Духа Святого і Марії Діви, і стався людиною. Розп’ятий був за нас за Понтія Пілата, страждав і був похований. І в третій день воскрес, як було писано. І вознісся на небо, і сидить праворуч Отця. І знову прийде у славі судити живих і мертвих; Царству ж Його не буде кінця.

І (вірую) в Духа Святого, Господа оживляючого, що від Отця [і Сина] походить, що Йому з Отцем і Сином однаковий поклін і однакова слава, що говорив через пророків.

І (вірую) в Єдину, Святу, Соборну і Апостольську Церкву. Визнаю одне Хрещення на відпущення гріхів. Чекаю воскресіння мертвих і життя будучого віку. Амінь.

 

Афанасіївський Символ віри

Кожен, хто бажає спастися, повинен понад усе дотримуватися правдивої, загальної християнської віри.

Той, хто не зберігає її в цілісності та чистоті, безсумнівно є приреченим на вічні муки.

Правдива ж та загальна християнська віра така: Ми поклоняємось єдиному Богу в трьох Особах та трьом Особам у єдиному Божестві,

ми не змішуємо іпостасі та не поділяємо на частини Божественну сутність.

Бо перша іпостась Отця, друга Сина і третя Духа Святого,

але Отець, і Син, і Святий Дух є одне Божество: слава Його одна, велич Його одна та вічна.

Який Отець, такий і Син, такий і Дух Святий:

нестворений Отець, нестворений Син, нестворений Дух Святий.

Неосяжний Отець, неосяжний Син, неосяжний Дух Святий.

Вічний Отець, вічний Син, вічний Дух Святий.

Але немає трьох вічних, а тільки один вічний.

Так само й немає трьох нестворених, трьох неосяжних, але є тільки один нестворений та один неосяжний.

Так само всемогутній Отець, всемогутній Син, всемогутній Дух Святий. Однак не існує трьох всемогутніх, але тільки один всемогутній.

Так само Отець є Бог, Син є Бог, Дух Святий є Бог. Однак не існує трьох Богів, а один Бог.

Так само Отець є Господь, Син є Господь, Дух Святий є Господь.

Однак існує не три Господи, а один Господь.

Бо подібно до того, як християнська правда вимагає від нас визнавати кожну іпостась окремо за Бога та Господа, так само і всезагальна християнська віра забороняє нам говорити про трьох Богів або Господів.

Ніхто Отця не створив, ніхто Його не зробив з нічого, ніхто Його не народив.

Син тільки від Отця, не зроблений, не створений, але народжений.

Дух Святий від Отця та Сина, не зроблений, не створений і не народжений, але походить.

Отже, є один Отець, а не три Отці, один Син, а не три Сини, один Дух Святий, а не три Духи Святих.

У цій Трійці ніхто не є першим чи останнім, ніхто не є більшим а чи меншим від іншого, а всі три іпостасі між собою однаково вічні та рівні: отже, слід поклонятися як Трійці в єдності, так і єдності в Трійці.

Отже, тому, хто бажає спасіння, належить тільки так думати про Трійцю.

Але для вічного спасіння ще належить твердо вірити у втілення Господа нашого Ісуса Христа.

Таким чином, правдива віра полягає в тому, що ми віруємо та сповідуємо те, що Господь наш Ісус Христос, Син Божий, є Бог, і є людина.

Він Бог, перед усіма віками від єства Отця народжений, людина, народжена від єства матері, досконалий Бог і досконала людина, яка має наділену розумом душу та людське тіло, що існують разом; а з боку Бога Він рівний з Отцем, з боку людини Він менший від Отця.

Хоча Він є і Богом, і людиною, немає, однак, двох Христів, а є один.

Він є один не через те, що Боже перетворилося в людське, а через те, що Бог стався людиною.

Він цілком один: однак не через те, що обидва єства змішалися, а через те, що вони складають єдину Особу.

Бо так само, як і душа, яка наділена розумом, і тіло складають одну людину, так Бог і людина є один Христос, Який страждав заради нашого спасіння, зійшов до пекла, воскрес із мертвих третього дня, вознісся на небеса і сидить праворуч Отця, Бога всемогутнього, звідки Він прийде судити живих і мертвих.

Коли Він прийде, усі люди тілесно постануть з мертвих, щоб відповісти за діяння свої: ті, хто робив добре, увійдуть до життя вічного, а ті, хто чинив зло, у вогонь вічний.

Це католицька і правдива християнська віра; людина, яка щиро у це не вірує, не може спастися.