Солдат, який мріяв стати монахом
Сцену з Мартіном Турським, побачивши її в церкві, важко переплутати з якимись іншими сюжетами з життєписів святих. Зображені події датуються серединою IV століття. Молодий гвардієць римського легіону, Святий Мартін, сидячи на коні або злізши з нього, розрізає мечем свій формений плащ, щоб віддати його половину жебраку – майже голому чоловікові, що замерзав біля воріт, ймовірно, французького міста Ам’єна в Галлії. Він був тоді важливим стратегічним пунктом на карті Римської імперії.
У життєписі святого розповідається про глузування, яке викликав його вчинок в інших воїнів. Крім того, за навмисне псування військового майна Святому Мартину погрожував триденний арешт, а якби він віддав весь плащ – ще більш суворе покарання. Згідно з легендою, вже наступної ночі цей жебрак, точніше – Ісус з половиною того самого плаща, з’явився воїнові уві сні, сказавши, що таким чином випробував його віру.
Зрозумівши знак згори, Святий Мартін прийняв християнство і заявив про бажання залишити військову службу, щоб цілком присвятити себе новій вірі, яка лише на початку IV століття при Костянтині Великому (272-337) почала ставати офіційною релігією Римської імперії, рівною в правах з іншими.
Уже в армії Святий Мартін вів скромне і благочестиве життя, майже чернече, користуючись особливою повагою. Більшу частину своєї платні жертвував бідним. Бувши офіцером, мав лише одного слугу, проте сам часто виконував за нього роботу.
На службу в елітну кінну лейб-гвардію він потрапив проти власної волі в 15-річному віці за наполяганням батька – римського трибуна, а також відповідно до діючого тоді едикту, який передбачав військову кар’єру для дітей римських офіцерів. Навіть ім’я Martinus говорило про майбутню військову службу, бо означало “присвячений Марсу” – богу війни.
Перше знайомство Мартіна з християнством відбулося ще в дитинстві. Хоча батьки були язичниками, в Павії, куди був переведений служити батько хлопчика, Мартін, не запитавши дозволу старших, отримав настанови в основах віри і готувався прийняти таїнство хрещення. Вже тоді у нього вперше з’явилося бажання піти від світу, податися в відлюдники.
З Галлії – в Галію
Життя Святого Мартіна припало на перехідний період між Античністю і Середньовіччям. Важливо відзначити, що його церковні наставники належали до числа противників аріанства – єретичного вчення, яке стверджувало, що Христос не єдиносущний Богу, створений Ним, тобто не дорівнює Йому.
На самому початку свого місіонерського шляху Святий Мартін відвідує батьківщину – римську провінцію Паннонія на території нинішньої Угорщини. Його мати, яка жила там, прийняла від нього християнство. Паннонію він покине під тиском прихильників аріанства, які взяли верх в цій частині імперії. Через деякий час з цих же причин Святий Мартін буде змушений залишити Мілан і відправитися на острів біля Генуї, щоб стати там відлюдником.
Вже тоді майбутній єпископ Тура, який отримав на той час нижчий клерикальний чин екзорциста, став відомим серед християн, тому незабаром до нього на острів потягнулися послідовники, що змусило його відмовитися від затворницьких планів.
До 360 році зміна розкладу сил в протистоянні з аріанами дозволила Святому Мартину відбути з Італії до місця колишньої своєї військової служби в Галію, але вже в якості місіонера. У містечку Лігуже неподалік від міста Пуатьє він заклав монастир, який вважається першим абатством Західної Європи і існує до цих пір, хоча і був порожній деякий час. Ще більшою популярністю в цьому регіоні користується створене ним абатство Мармутье. Кілька десятків учнів Святого Мартіна з цієї обителі стали пізніше єпископами по всій Європі.
Біографи вказують, що сильний вплив на Святого Мартіна зробили праці Афанасія Великого – одного з грецьких отців церкви, а також життя Преподобного Антонія – засновника відлюдницького чернецтва. Католицький святий Мартин Милостивий шанується не тільки католиками і протестантами, але і в православних церквах.
Аскет на кафедрі єпископа
Єпископом Тура Святий Мартін став проти своєї волі, а за настійною бажанням віруючих на початку 370-х років. Точна дата невідома. Для виборів і введення в сан з монастиря його викликали обманом, нібито до хворої жінки. Багато інших церковних ієрархів ставилися до Мартіна Турського з неприйняттям, головним чином через строгий аскетичний спосіб життя, простий одяг, а також, на їхню думку, неналежний цього високого стану недоглянутий вигляд. Навіть під час служб він сидів не на єпископській кафедрі, а поруч – на простій селянській лавці. Резиденцією єпископа була чернеча келія.
Святий Мартін брав участь в християнізації кельтських племен, засновував нові парафії, являв собою приклад скромності, милосердя, заступництва, доброти і дбайливості, творив чудеса… Його перший біограф Сульпіцій Север (363-410) оповідає про декілька випадків воскресіння мертвих, зцілення прокази, не кажучи вже про вигнання бісів. У його зовнішності, манері тримати себе і говорити було щось від біблійних пророків, що мало вплив як на простих людей, так і на римських імператорів. Він досягав їх прихільності, не проявляючи ніякої підлесливості.
Святий сповідник
Мартін Милостивий не закінчить свій земний шлях в результаті насильницької смерті, хоча багато разів піддавався цій небезпеці під час місіонерських поїздок по язичницьким землям. Доживши до глибокої старості, він помре своєю смертю під час чергової пасторської подорожі. Вже скоро його назвуть апостолом Галлії і визнають в народі святим, причому не за героїчну мученицьку смерть, як це відбувалося до нього, а за праведне подвижницьке життя християнського сповідника і чудотворця. У цій категорії святих він стане першим в історії католицької церкви.
11 листопада 397 року (деякі історики називають 400 рік) на похорон Святого Мартіна зберуться дві тисячі ченців і величезний натовп жителів Тура, які прийшли проводити свого високоповажного єпископа. Згідно з легендою, берега Луари, по якій везли його тіло, не дивлячись на осінь, покривалися квітами, природа оживала. Це стало однією з причин того, що днем пам’яті Святого Мартіна вибрали не дату його смерті, а день поховання.
Ще за життя він був широко відомий далеко за межами власної єпархії. Це підтверджує, наприклад, легенда про те, що в момент смерті Святого Мартіна тодішньому єпископу Кельна Святому Северину з’явився ангел, який сповістив про цю подію. Він поділився видінням з іншими священиками, про що був зроблений запис. Через кілька днів воно підтвердилося – звістка дійшла до цих місць своїм звичайним шляхом…
Національний святий
Заступник бідних, жебраків, біженців, пастухів, домашніх тварин, виноградарів, мельників… Національним святим французів і німців він став після того, як меровинзький правитель Хлодвіг I (466-511) вибрав його патроном франкських королів. Протягом довгих століть однією з найважливіших реліквій Франкської держави вважалася мантія Святого Мартіна. Її зберігали в королівському палаці і брали у військові походи. Приміщення, в яких її залишали, називали капеллами, від латинського “саppa” – плащ, чернеча ряса. Так з’явилося німецьке слово Kapelle – загальне позначення придворних каплиць. Від Меровингов мантія перейшла Каролінгам.
За Європі традиція вшанування Святого Мартіна поширювалася, зокрема, із зростанням Франкської держави між V і IX століттями. Спочатку – на територіях праворуч від Рейну, потім – в Гарце, Тюрінгії та аж до узбережжя Північного моря, тобто тодішньої Фрісландії. У VI столітті перші церкви, присвячені цьому святому, з’явилися також в Іспанії та Італії. Особливу роль в цьому грали ченці бенедиктинського ордена.
День Мартіна (Martinstag) припадає на 11 листопада. У сучасній Німеччині його відзначають не тільки католики, але і протестанти. Другі днем раніше вшановують іншого Мартіна, який народився напередодні. 10 листопада вони згадують батька німецької Реформації Мартіна Лютера, а 11 числа – його хрещення в День Святого Мартіна, що, як відомо, вплинуло на вибір імені майбутнього теолога і основоположника протестантського віровчення.
Незалежно від конфесій День Мартіна 11 листопада здавна весело зустрічають по всій Німеччині, так як на нього традиційно доводилося закінчення сільського року – день оплати наймитів, виплати податків, зміни господарів, укладання орендних договорів на землю, гулянь перед початком тодішнього передріздвяного посту. Не випадково саме в цей день в 1810 році в Пруссії було скасовано кріпосне право.
На згадку про Святого Мартіна в німецьких (і не тільки! – ред.) дитячих садах і школах на початку листопада влаштовують вечірні ходи з саморобними паперовими ліхтарями і вершником в формі римського воїна, після чого палять багаття і відправляються по домівках збирати солодощі, а до столу в ці дні подають жирних Мартинських гусей.
Джерело: DW.com