1. Піст в Святому Письмі
Біблія визначає пост як добровільне утримання від їжі заради духовних цілей. Піст – це не просто жорстка дієта для вашого тіла – він спрямований саме на духовну сферу нашого життя.
З розвитком християнства під постом стало матися на увазі не лише утримання від їжі. Іноді, нам потрібно постити від засобів масової інформації, від телефону, від розваг, для того щоб більше зануритися в духовну діяльність. Піст може включати в себе утримання навіть від будь-яких дозволених речей заради конкретних духовних цілей. У нашому тілі є багато фізичних функцій, які абсолютно правильні, але коли бажання нас поневолюють, займають неналежне місце, то їх потрібно контролювати. Це і є піст. Однак Біблія говорить про піст лише в його буквальному значенні, тобто утримання від їжі.
Святе Письмо вчить, що існує кілька різновидів посту: частковий, повний, звичайний, надприродний.
Частковий піст – це часткове, але не повне утримання від їжі. Про Івана Хрестителя сказано, що «Їжею його була саранча та дикий мед» (Матвія 3:4). Протягом історії християни дотримувалися часткового посту, перед Різдвом і Великоднем, приймаючи менше їжі, ніж зазвичай, протягом певного часу, або приймаючи тільки дуже просту їжу.
Повний піст – це відмова від будь-якої їжі і рідини. Апостол Павло був звернений по дорозі в Дамаск; в Книзі Дій 9:9 сказано, що «Три дні він не бачив, не їв, не пив».
Звичайний піст – утримування тільки від їжі, але не від води. У Матвія 4:2 нам говориться, що Ісус «Попостившись сорок днів та сорок ночей, потім зголоднів». Чи ж не каже, що Він жадав. Утримуватися від їжі, але пити воду або, можливо, фруктові соки – це звичайна форма християнського посту.
Надприродній піст. Коли Мойсей зустрівся з Богом на горі Синай, то про цей досвід написав так: «Я перебував на горі сорок днів і сорок ночей, хліба я не їв і води не пив» (Повторення Закону 9:9). Для такого різновиду посту потрібно надприродне втручання в фізичні процеси тіла. Такий піст не можна повторити без божого покликання.
2. Зловживання, пов’язані з постом
Чи може бути неправильне уявлення про піст? Звісно. Про це нам говорить Бог через пророка Ісаю:
«Мене з дня на день вони шукають і бажають пізнати Мої дороги. Як народ, який чинив праведність, і який не залишив суду свого Бога, просять у Мене тепер праведного суду і бажають наблизитися до Бога, кажучи: Як це, що ми постили, а Ти не бачив? Ми упокорювали наші душі, а Ти не пізнав? Бо в дні вашого посту ви знаходите ваші бажання і всіх, які поруч вас, ви колете! Якщо на суди і бійки постите і б’єте бідного кулаками, навіщо для Мене постите, щоб сьогодні Я прислухався до звуку вашого голосіння? Не такий піст Я вибрав і день, щоб людина впокорювала свою душу! Коли ти не зігнеш, як кільце, свою шию і не постелиш мішковину та попіл, то не назвете такий піст прийнятним. Ні, не такий піст Я вибрав! — говорить Господь. Але звільни всякі кайдани неправедності, розв’яжи вузол насильних угод, відішли побитих на свободу і порви всяку неправедну розписку. Розділи з голодним свій хліб, а бідних, які без даху, введи у свій дім. Якщо побачиш нагого, зодягни, і не погордуй родичем з твого потомства. Тоді проб’ється твоє ранкове світло, і швидко зійде твоє зцілення, і перед тобою піде твоя праведність, і Божа слава огорне тебе». (Iс.58:2-8)
Ісая описує наслідки відступництва народу Божого. У них цілком язичницький підхід до духовних практик: Божеству потрібні твої молитви і жертви. Йому мало цікаві твоє особисте життя і твоє ставлення до ближніх. Якщо зробити в потрібному місці потрібне приношення, то отримаєш бажаний результат – благословіння. В певні дні вони посипають голови попелом, роздирають одяг, сидять з похмурими обличчями, роблять ритуальні поклони. Після пісних днів життя повертається на круги своя. Ритуал виконаний, можна повертатися до сварок і бійок, пригнічення бідних. Піст вони використовують з метою домогтися прихильності Бога, а те в чому Він закликає їх покаятися продовжують робити. І тому Господь не відповідає на їх егоїстичні прохання. Навіть більше, через Ісаю Він каже, що дивитися на цей цирк Йому неприємно. Неприємно, коли примхлива дитина починає істерику, доки батьки не виконають його бажання.
3. Чи потрібен нам піст? Як правильно його дотримуватися?
Так. Бо не Церква, не її окремі служителі з їх особистими думками закликають до цього. Сам Господь Ісус почав Своє служіння з сорокаденного посту. І Він хоче, щоб Його учні дотримувалися посту.
Про це говорять Його слова Ісуса на початку 16-го і 17-го віршів 6-го розділу Матвія «Коли ж постите… Ти ж, коли постиш…».
І Він сказав, що прийде час, коли Його учні «будуть постити» (Матвія 9:15). Це час вже давно настав після Його Вознесіння. І поки Христос не повернеться в Своєму славному Другому пришесті, Він хоче, щоб ми постили. Це корисно для нас, і при належному ставленні до посту, робить нас зрілими християнами.
У Новому Завіті немає ніяких наказів про те, як часто і як довго треба постити. Як і будь-яка інша дисципліна з Писання, піст не повинен мати законницького графіку. Потрібно позбавлятися від язичницького мислення – я Тобі то, Ти мені це.
Піст – це привілей шукати Божу благодать, яка відкривається нам щоразу, коли ми бажаємо цього. Тривалість посту стосується лише вас і проводу Святого Духа. В Біблії є випадки постів, які тривали один день або тільки частину дня, кілька днів і навіть сорок днів.
Що ж стосується постів в нашій лютеранської традиції, то вони носять виключно рекомендаційний характер, це не закон. Однак їх повна відсутність в житті конкретної лютеранської громади свідчить про її нездоровий духовний стан. В умовах християнської свободи нам особисто, або з іншими віруючими варто об’єднаються для вправ в пості і молитві. Як?
Постити потрібно для певної мети. Біблійний піст – це не просто утримання від їжі. Якщо ви постите без духовної мети, то це не принесе вам нічого, крім втрати ваги.
Які ж це цілі?
Упокорити себе перед Богом. Є часи, коли ви відчуваєте потребу висловити смирення перед Господом, своїми справами сказавши Йому – «нехай в цій ситуації буде воля Твоя. Ти знаєш, як краще, я змиряються».
Пошук Божого керівництва і проводу. В Біблії описується піст як можливість більш ясно і чітко визначити для себе волю Божу. Він зробить нас більш сприйнятливими до Того, Хто любить вести і направляти нас. Зробить здатними через Слово зрозуміти, що і як робити.
Посилення молитви. Божі люди часто вдавалися і продовжують вдаватися до посту, коли з’являлися особливі невідкладні виклики. Піст і молитва в Святому Письмі часто стоять в одному реченні.
Пошук визволення або захисту. Щоб знайти порятунок від ворогів або обставин, в якості нашого захисту проти гонінь за нашу віру ми повинні вживати не тілесні зусилля, а піст. Зазвичай ми потрапляємо в спокусу відповідати злом за зло, давати здачу в гніві, в образі, відповідати звинуваченням на звинувачення. Але замість того щоб вдаватися до політичних махінацій, пліток і наслідування мирським прийомам, якими користуються наші вороги, ми повинні звертатися до Бога в пості, просячи у Нього захисту і звільнення.
Вираз покаяння і повернення до Бога. Піст цього різновиду дуже схожий на піст, при який виражає скорботу і печаль з приводу вчинених гріхів. Але як покаяння є зміною мислення, що призводить до зміни вчинків, так і піст може виражати щось більше, ніж смуток про скоєних гріхах. Піст також може бути свідченням того, що людина зобов’язується бути слухняним Богу і йти по новому напрямку.
І, нарешті, служіння потребам інших людей. Ще раз звернемо увагу на те, про що йдеться мова в 58 розділі Книги Ісаї . Це місце, на мою думку, є найкращим місцем в Святому Письмі про піст. Тут Бог підкреслює зв’язок посту з участю в потребах інших людей. Люди, до яких адресуються цим слова, скаржилися Господу, що вони постили і упокорювали себе перед Ним, але Він не відповів на їхні молитви і пости. Але причина, чому Бог не почув їх, полягала в їх непослуху. Їхнє життя перебувало в лицемірному контрасті і невідповідності з їх молитвами і постами. Піст не можна ізолювати від решти життя. Бог не благословить наш піст, якщо ми відкидаємо Його слово про те, якими мають бути наші взаємини з іншими.
Що ж нам робити? Як же нам постити по волі Божій? Богу угодний такий піст, в результаті якого ми піклуємося не тільки про себе, а й про інших. Любі, в Страсний час приділіть час тому, що хоче від вас Бог. «І Божий мир, що перевищує всякий розум, хай береже ваші серця і ваші думки в Ісусі Христі». (Фил.4:7) Амінь.
Пастор Ігор Шемигон, НЄЛЦУ, Київ.