Філіп Ніколаї (1556-1608) – німецький лютеранський богослов, поет і композитор. Він народився в місті Менгерінгхаузені в князівстві Вальдек в родині Дітріха Ніколаї Раффленбьоля, який був колись католицьким священиком, але в 1543 році перейшов в лютеранство і пізніше став пастором. Батько гаряче бажав, щоб його сини, серед яких був Філіп, також стали священнослужителями. Шкільну освіту Ніколаї отримав в гімназіях Касселя, Хільдесхайма і Дортмунда. Потім Філіп відправився вивчати богослов’я в університетах Віттенберга і Ерфурта. В Ерфуртському університеті Ніколаї навчався у Людвіга Гельмбольда, який був не тільки професором філософії, а й відомим поетом і гімнографом. Він ввів приспів в протестантські піснеспіви. Вочевидь, саме Гельмбольд вплинув на майбутнього поета

Філіп Ніколаї

Молодість Ніколаї співпала з появою так званої лютеранської ортодоксії. У 1580 році як підсумок запеклих суперечок всередині лютеранства була прийнята Книга Злагоди, яка містила найважливіші лютеранські віросповідані документи. В умовах гострої конкуренції між лютеранством, кальвінізмом і католицтвом багато богословів відчували, що необхідно твердо і послідовно аргументувати істинність свого розуміння віри. Але була ще одна проблема: нові покоління протестантів поступово втрачали релігійний запал засновників протестантизму і ставали байдужими до віри і її питань. Лютеранські богослови і пастори, стурбовані цим станом справ, прагнули якомога точніше і ясніше визначити найважливіші християнські положення про спасіння і освячення. Деякі з них вказували на особливу роль освячення, яке вони розуміли як низку постійних проривів до Бога, які змушують заново відчути свою залежність від Бога і своє спасіння завдяки Його милості. Така постійна духовна напруга була характерна для епохи бароко, яка гостро переживала як свою глибоку недосконалість, так і дивовижне милосердя Боже. Цікаво, що прихильники ортодоксії часто не були суворими, черствими або обмеженими людьми, як могли б про них подумати сучасні християни. Багато з ортодоксів, писали серйозні ваговиті наукові книги і при цьому володіли живим почуттям Бога і поетичним даром.

У 1583 році Ніколаї був висвячений і став пастором в місті Хердекке. Проте незабаром в Вестфалії перемогла католицька Контрреформація. Ніколаї, як лютеранин, був вигнаний з міста іспанськими найманцями. Деякий час молодий пастор таємно служив проповідником в нелегальній лютеранської церкви в Кельні, який в той час був католицьким містом. 1587 року Ніколаї переїхав і став пастором в Нідервільдунгені. У 1588 році на красномовного богослова звернули увагу, і він став служити проповідником при дворі графа Вільгельма Ернста фон Вальдек в сусідньому місті Альтвільдунгені.

Ніколаї продовжував розвиватися і як вчений богослов – у 1594 році у Віттенберзі він отримав ступінь доктора богослов’я. Ще через два роки Ніколаї став пастором в місті Унні в Вестфалії.

У 1597-1598 роках в місті трапилася епідемія чуми. Ніколаї як пастору доводилося ховати своїх прихожан, в деякі дні навіть десятками. Не дивно, що городян, яким нікуди було бігти, спіткав глибокий смуток, і він дійшов до найважчої фази, коли сама епідемія завершилася. У людей померли багато близьких, місто спорожніло, чума може повернутися в будь-який момент, життя крихке – як жити, як діяти далі? І в цій ситуації Філіп Ніколаї, безкомпромісний полеміст, який сперечався і з католиками, і з кальвіністами, вирішив, що необхідно відкласти конфесійні суперечки і підтримати свою паству.

Пітер Брейгель “Тріумф смерті”

У 1599 році у Франкфурті виходить у світ його книга молитовних роздумів з назвою, яка цілком відповідала духові часу, «Радісне люстерко вічного життя, або Ретельний опис славного буття у вічному житті укупі з усіма його властивостями і станами, точно і виразно викладене відповідно Слову Божому. А також додані докладні свідчення і роз’яснення, що за краса і чудеса відкриються в той день обраним душам в небесному раю. Всім засмученим християнам, які в цій юдолі скорботи змушені переносити різноманітні лиха, викладене заради блаженної і живої розради». Зазвичай в лихі час в подібних творах переважав акцент на гріхах людей і на необхідності покаяння, але Ніколаї зміщує перспективу на славу небес, блаженство, перебування з Богом і на радість Його присутності, як би не було важко. У додатку книги були надруковані три піснеспіви Ніколаї, два з яких зробили автора одним з найвідоміших німецьких гімнографов. Напевно, ці поетичні рядки народилися в розпал епідемії чуми, яку Ніколаї переживав не тільки як священнослужитель, але і як поет. Відзначимо, що поетичне «проживання» чуми не було новиною для протестантизму. Відомий гімн Реформації Ein feste Burg ist unser Gott («Могутня нам твердиня Бог»), за однією з версій, був написаний Мартіном Лютером після епідемії чуми в Віттенберзі; Ульріх Цвінглі, який перехворів на цю хворобу, написав поему «Пісня чуми», де висловлював довіру Богу і повне прийняття Його волі.

Отже, першим в додатку книги Ніколаї був розташований спів Wie schön leuchtet der Morgenstern ( «Як прекрасно сяє ранкова зірка»), яке прозвали згодом королем хоралу. У цьому гімні Ніколаї наслідує поетичній образності Пісні Пісень, яка часто в християнській екзегезі трактується як гімн любові Бога і Церкви, любові Бога і віруючої душі. У дусі західної християнської поезії візерунчастою мовою бароко він пише про радість в єдності Христа і християнина: «О моя Перлина, дорогоцінний вінець, Істинний Син Бога і Марії, Високородний Цар. Моє серце називає Тебе лілією. Твоє солодке Євангеліє – Чисті молоко і мед… Глибоко пролий в моє серце, О світла яшма і (світлий) рубін, полум’я Твоєї любові. Возвесели мене, щоб я залишався живим ребром Твого тіла ».

Другий гімн, Wachet auff rufft uns die Stimme («Прокинемося на поклик»), який називають королем хоралів, з відсиланням до притчі про десять дів, розповідає про зустрічі Нареченого: «”Пробудиться! ” – кличе нас голос вартових високо-високо на зубцях (вежі). Пробудись, град Єрусалимський. Північчю називається цей час. Вони кличуть нас дзвінкими голосами: “Де ви, мудрі діви? Вперед! Наречений йде! Вставайте, беріть світильники. Алілуя! Приготуйтеся до весілля. Ви повинні відправитися назустріч Йому”». Цікаво, що і в першому, і в другому співі Ніколаї крім традиційної для німецької християнської поезії «любові Ісусової» безпосередньо пише про радість і тріумфування. У першому співі: «Як же радіє моє серце, Що мій скарб – це Альфа і Омега, Початок і кінець! Він заради слави Своєї прийме мене в Свій рай. Від цього я плескаю в долоні. Амінь, амінь ». У співі тріумфуюча людина весело кричить від радості: «Хай буде Тобі заспівана слава людськими і ангельськими мовами Прекрасними арфами та цимбалами. Брами з дванадцяти перлин У Твоєму граді. Ми співпричетні ангелам при Твоєму високому престолі. Жодне око не бачило, жодне вухо не чуло такої радості. Ми радіємо цьому: “Йо, йо!”» Пізніше обидва цих гімна були покладені на музику Йоганном Себастьяном Бахом.

У 1601 року Ніколаї став старшим пастором церкви Святої Катерини в Гамбурзі, де і помер через сім років. У деяких лютеранських календарях день пам’яті Філіпа Ніколаї відзначається 26 жовтня разом c днем ​​пам’яті іншого німецького гімнографа Пауля Герхардта.

Церква Святої Катерини в Гамбурзі

Оксана Зеленова

Джерело: Журнал “Решение” №77